CYKELOG – cykelstativ designet for BURRI public elements

I efteråret 2014 fik jeg som dansk designer mulighed for at samarbejde med den schweiziske virksomhed BURRI public elements om udviklingen af et nyt cykelstativ.

Cykelog diagram

Cykelog diagram

BURRI public elements er markedsførende i Schweiz indenfor kvalitetsinventar til offentlige og halvoffentlige uderum. Firmaets produkter anvendes også af landskabsarkitekter i talrige internationale projekter, – på vores egne kanter f.eks. i Superkilen projektet, hvor to røde Burri bænke med klapryglæn repræsenterer Schweiz.

Superkilen på Nørrebro med Burri Landi bænk med omklapbar ryg. Projekt af Superflex i samarbejde med Bjarke Ingels Group og Topotek1, 2013

Superkilen på Nørrebro med Burri Landi bænk med omklapbar ryg. Projekt: Superflex i samarbejde med Bjarke Ingels Group og Topotek1, 2013

Burri har i flere generationer arbejdet tæt sammen med schweiziske trafikselskaber og myndigheder omkring infrastruktur, gadebelysning og offentlig skiltning. Virksomhedens fokus er derfor naturligt på at være en pålidelig leverandør med en designopfattelse som vægter personsikkerhed, drift og design med bred anvendelighed og lang levetid. Virksomhedens systemløsningerne og produkter udvikles og produceres i Zürich-forstaden Glattbrugg. Produkterne leveres i standardudførelser eller tilpasset landskabsarkitektens specifikke ønsker og udfordringer.

Skitse af CYKEL med én cykel. Jacob Würtzen 2014

Skitse af CYKELOG med én cykel. Jacob Würtzen 2014

Projektbeskrivelse:
Med udgangspunkt i schweiziske og danske rapporter og anbefalinger blev det besluttet at Burris cykelstativ skulle være af typen “lænestativ”.
Lænestativer til cykelparkering er en populær løsning i Tyskland og Schweiz og har den fordel fremfor “forhjulsholdere”, at cyklens stel (og ikke kun det aftagelige forhjul) kan låses fast. Det er altså en mere tyverisikker løsning.

I Danmark anbefales lænestativer i Cykelparkeringshåndbogen anvendt som strukturerende element i gågadernes møbleringszoner, da de ikke udgør samme fysiske barriere som de traditionelle stativer.

Ulempen ved de traditionelle lænestativer er, at cyklen mangler lidt støtte og let kommer til at kure ned og ligger på jorden, og at cykler parkeret fra hver side op ad lænestativ med enkelt bøjle rører hinanden, så kabler osv. let beskadiges. Følgen er at de i praksis kun benyttes fra den ene side, med det resultat at de optager uforholdsvis meget plads i forhold til hvor mange cykler der reelt parkeres.

CYKELOG prototype, Burri Public Elements, Glattbrugg. November 2014

CYKELOG prototype besigtiges, Burri Public Elements, Glattbrugg 2014

Med CYKELOGs design er tanken at komme lænestativets ulemper til livs ved at gøre stativet lidt bredere, så de to fremmede cykler holdes i sikker afstand fra hinanden. Dette gøres ved at benytte to bøjler i stedet for én.

I mødet mellem de bukkede bøjler opstår desuden en forskudt lodret sprække, som cyklens for- eller baghjul kan skubbes ind i for bedre støtte.

Cykelog, Burri Public Elements 2015. Detalje

Cykelog, Burri Public Elements 2015. Detalje

Det bærende motiv i produktets formgivning er mødet, hvor de to bøjler med forskellige bukkeradius passserer hinanden i det asymmetriske retningsskift.
De to bøjler er geometrisk éns, men drejet 180 grader.

Cykelog bicycle stand by Burri Public Elements, 2015. Design: Jacob Würtzen

Cykelog cykelstativ vist på Gardenia messe i Zürich i foråret 2015. Burri Public Elements.

Bøjleelementet kan også samles i andre vinkler, og måske benyttes som afgrænsning mod trafik? Eller omkring et træ?

CYKELOG afgrænsning mod trafik. Cykler parkeres på modsatte side.

CYKELOG afgrænsning mod trafik. Cykler parkeres på modsatte side.

CYKELOG trekantopstilling.

CYKELOG trekantopstilling.

CYKELOG firkantopstilling.

CYKELOG firkantopstilling.

Post Details

Category

arkitektur Design

Tags

Date

Author

Leave a Comment

(c) 2016
Rüter Würtzen arkitekter I/S
Nyhavn 3, 2. sal
DK-1051 København K.